Монографии

Home/Научна дейност/Монографии
Монографии 2024-03-18T09:12:31+00:00

МОНОГРАФИИТЕ, като авторски или колективни трудове, представят резултатите от научноизследователските търсения на професорско-преподавателския състав на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Целенасочени и задълбочени проучвания по определени проблеми, те разкриват спецификата на интересите, научно-творческите провокации и подходи, оригиналните и често неочаквани решения на авторите. Показател са за нелеките, изискващи всеотдайност и внимание задачи, чието реализиране способства за обогатяването не само на научно-теоретичния апарат, но съдейства и за постигане на приложно-практически открития и опитност.

Монографиите са надлежно обсъждани от научната общност на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, както и от признати, уважавани специалисти от други институции, работещи в съответните области. Консултирани и съобразени с най-новите постижения по обговаряните въпроси, трудовете са мерило за научна прецизност, отговорност, взискателност, необходими на сериозния и самоуважаващ се изследовател.

В този смисъл монографиите задължително са представени и чрез погледа на научните рецензенти и/или научни редактори. Притежават ISBN, а библиографските им справки са съобразени по най-новия стандарт за цитиране – ISO 690: 2021. Не на последно място, свидетелство за престижността на монографиите са издателствата, застанали зад конкретните научни трудове.

Определение: Публикувано научно издание, което съдържа пълно и всестранно изследване на определен предмет, проблем или личност, написано от един или от няколко автори, придържащи се към един и същ възглед. Монографията е научен труд, който не повтаря или обобщава съществуващото знание, който има научен редактор и/или научни рецензенти, притежава ISBN и е в обем не по-малък от 100 стандартни страници, с 1800 знака на страница.

2023

%d0%ba%d0%be%d1%80%d0%b8%d1%86%d0%b0-%d0%be%d0%b3%d0%bd%d1%8f%d0%bd-%d0%ba%d1%8a%d1%87%d0%b5%d0%b2

КЪЧЕВ, О. Теория и практика на личната защита. Монография. Варна: ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“ – Варна, 2023, с. 1–267. ISBN 978-619-7428-93-3 (print). ISBN 978-619-7428-94-0 (e-book).

Анотация. Монографията е резултат от научна работа на относително завършен етап, от огромен набор наблюдения, анализи и практически опит, като насочва вниманието и към нова легитимация на съществуващата изследователска област в теорията и практиката на личната защита.

Личната защита е представена като динамична, разнообразна и интегративна система, изградена от комбинираното използване на способности и практически приложими техники от бойните изкуства, бойните спортове и бойните системи. Детайлно са изследвани областите на виталните зони и точки в анатомичен, физиологичен и психичен аспект на човешкия организъм и техниките за тяхното поразяване с ударни и блокиращи части за лична защита по човешкото тяло.

Поставен е акцент върху целите при прилагане на техники за лична защита по направления за правораздавателните органи и служби за сигурност, за армейски подразделения и военни формирования, както и за гражданското общество. Принос на автора са откроените теоретични аспекти и практически компетентности за психофизическа готовност, които позволяват адекватно и ефективно да се използват техниките за лична защита при излизане на човек от неблагоприятни природни, социални и битови опасности, както и заплахи към личната безопасност и сигурност.

В монографията са използвани научните методи: качествен анализ и синтез, системен и комплексен подход, педагогически методи за обучение, статистически методи, индукция и дедукция, систематизиране, класификация и аналогия на получените резултати.

В хода на изследването е извършена класификация на техниките за лична защита съобразно пораженията според засегнатите витални зони, тежест и последици. Съществен принос на автора е предложената класификация на техниките за лична защита от медицинска гледна точка, която може да послужи при изготвянето на експертизи от специалисти и вещи лица в областта на съдебната медицина, както и за установяване на факти и причинно-следствени връзки в съдебни криминалистически експертизи.

Монографията е предназначена за широк кръг читатели, сред които – студенти, курсанти, специалисти и изследователи от сектора на защитата на националната сигурност, отбраната и обществения ред.

Ключови думи: лична защита, национална сигурност, безопасност, витални точки и зони, психофизическа готовност, защитни и ударни техники.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Валери Христов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна
  2. Доц. д-р Недко Димитров , ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

cover-m-nikolova-monography

НИКОЛОВА, М. Математическо моделиране и компютърни симулации за изследване на обекти, процеси и системи. Монография. Варна: ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“, 2023, с. 1–157. ISBN 978-619-7428-99-5 (print). ISBN 978-619-7752-00-7 (e-book).

Анотация. Монографията представя изследвания, разработки и постигнати резултати в моделирането и компютърни симулации на обекти, процеси и системи в областта на физиката, космическите и техническите науки.

Целта на монографията е анализ на характеристики на системи за математическо моделиране и компютърни симулации; създаване на математически, симулационни модели, алгоритми и тяхното приложение в  изследването на обекти, процеси и системи.

Основните задачи за реализиране на целта са:

  1. Анализ на възможности на програмни системи за математическо и симулационно моделиране.
  2. Анализиране на подходи за подобряване на валидността и достоверността на създаден модел.
  3. Разработване и приложение на регресионен модел за интерполация и екстраполация на данни.
  4. Представяне на стандарти за разпределени симулации и специализиран софтуер за създаване на симулации във виртуална среда на НАСА.
  5. Създаване на блокова схема на последователността от действия при разработване на разпределени космически симулации.
  6. Разработване на алгоритъм за последователността на изпълнение на федерати в софтуерни платформи, предоставени от НАСА.
  7. Обобщаване на резултати от създадени алгоритми, модели и компютърни симулации на процеси във физиката, хидравликата, едномерни сигнали и изображения.

В изследването се прилагат методите на математическото и симулационно моделиране, регресионен анализ, алгоритмизацията и метод за аналитично продължение на функции.

В монографията е разработен и нов регресионен модел с приложение за интерполация и екстраполация на данни. Представени са иновативни идеи, тримерни модели, софтуерни реализации на анимация и взаимодействие между федерати, според изисквания на НАСА. Създадена е нова блокова схема на последователността от създаване и тестване на разпределени космически симулации. Разработени са симулации на физични процеси и регресионни модели на процеси в хидромашини и хидрозадвижвания. Създадени са алгоритми за възстановяване на спектъра на сигнали, приложими в медицината, с адаптиране на метод за аналитично продължение на функции. Разработени са софтуерни програми, реализиращи представените алгоритми.

Ключови думиматематическо моделиране; компютърни симулации; разпределени симулации; космически симулации; регресионни модели; НАСА.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н. Андон Димитров Лазаров, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна
  2. Проф. д-р Чавдар Илиев Александров, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

cover-monograph-r-bakalova

БАКАЛОВА, Р. Целесъобразност и икономическа ефективност при експериментално-статистическо изследване на корабни дизелови горива, Монография. Варна: Стено, 2023. ISBN 978-619-241-286-9

Анотация. Изкопаемите горива горят в нашите двигатели от десетилетия и замърсяват климата с емисии. Много държави решиха да наложат нови по-стриктни санкции към намаляване на емисиите от корабните двигатели с вътрешно горене от 2035 г., но горивата с ниска точка на запалване (природния газ) или устойчивите синтетични горива, т. нар. Е-горива, могат да помогнат за намаляване на емисиите с въглероден диоксид. Такива синтетични горива се изследват в института в Швейцария. Екологичният учен Кристиян Бауер изчислява техния енергиен баланс – „Това е от решаващо значение, защото синтетичните горива трябва да се произвеждат отделно. Произвеждат се чрез изпомпване на електричество, например за извършване на електролиза, така че да се произвежда водород, а водородът се превръща в тези синтетични въглеводороди заедно с въглероден диоксид.“ Е-горивата се нуждая от водород – той се получава от вода чрез електролиза, в допълнение към водорода е нужен въглероден диоксид, който може да бъде извлечен от въздуха и отново освободен при изгаряне. В най-добрия случай е-горивата са въглеродо-неутрални. Голяма уловка – нужни са огромни количества електроенергия от възобновяеми източници. Струва ли си това? „В момента е много скъпо и ако трябва да се разшири в голям мащаб, е нужно много повече възобновяема енергия.“ – екологичният учен Кристиян Бауер. Скъпо е да, но според екологичния учен най-голямото предимство е, че излишната енергия може да се съхранява в е-горива. Затова и вярва в тяхното бъдеще. „Енергийните източници ще станат много по-евтини. Има и проучвания за това. Не толкова евтини, колкото електрическите батерии или водородните задвижвания за стандартно приложение, но на дълги разстояния те ще бъдат по-евтини със сигурност.“

В цял свят се тестват корабни двигатели с различни горива и добавки – измерва се количеството на тягата, което доставя при натоварване.

В тези изследвания за влиянието на добавените смеси и подобряваща горенето технология липсва комплексна оценка на икономическата целесъобразност и ефективност, два фактора, които могат да са в определена степен конкуриращи се, т.е. в крайна сметка може ли и в каква степен калкулираната икономия да компенсира целесъобразността от въвеждането на постигнатите технически решения. Основна причина за това се състои в липсата на научнообоснована методика и критериий за оценка.

С тази монография се предлага икономически подход и изследователска технология за оценка на икономическата ефективност и целесъобразност от използване на компаундирани горива и подобряваща горивния процес технология в зависимост от натоварването на корабен дизелов двигател.

Ключови думи: икономическа ефективност, корабни горива, математични модели, замърсяване, статистически изследвания.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Димитър Димитракиев, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна
  2. Доц. д-р Димитър Генов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

ЙОЦОВ, И. Икономическите войни, Теория и практика през XX и XXI век. Монография. Варна: ВВМУ „Никола Й. Вапцаров“, 2023, с. 1–188. ISBN 978-619-7428-97-1 (print)ISBN 978-619-7428-98-8 (e-book).

Анотация. Представеният монографичен труд е посветен на проблемите, свързани със съвременните икономически войни. Въпреки че тази концепция не представлява новост, началото на ХХI век извежда на преден план множество особености, обусловени от динамиката както на глобализационните процеси, така и на задълбочаващата се деглобализация. В тези условия се изостря глобалната конкуренция. Това налага задълбочено вникване в мотивите, които стоят зад действията на глобалните политически и икономически субекти, особено от гледна точка на по-малките страни, които не разполагат с ресурси за провеждане на самостоятелна глобална стратегическа политика.

Целта на работата е на основата на задълбочен исторически анализ да се идентифицират тенденциите в развитието на геоикономиката и да се осигури възможност за вземане на информирани решения. Особено внимание е отделено на новите форми на икономическо противоборство, свързани с развитието на технологиите с висока добавена стойност и контрола върху тях. Определени са причините, същността, ефективността и целите на икономическите войни. Доказана е тезата, че не икономическото облагодетелстване, а постигането на политически контрол или принуда стоят зад мотивите на субектите в тези войни, дори и това да е свързано със значителни загуби за тях. Във връзка с това е направен изводът, че европейският политически елит изостава и не разполага с капацитета да претвори потенциала на съюза в отделен субект, защитаващ своите специфични интереси. Всички тези в монографията са подкрепени с изключително показателни примери от историята на ХХ и ХХI век, систематизирани по начин, ясно доказващ тенденциите в силно динамичната глобална обстановка и формирането на нови икономически и политически съюзи.

Ключови думи: икономическа война, глобализация, деглобализация, разузнаване, преклузивно закупуване, екологична война, активни мероприятия, държавноконтролирана престъпна дейност, продоволствена сигурност и продоволствена безопасност, икономически санкции.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Наталия Бекярова, Военна академия „Г. С. Раковски“, гр. София
  2. Доц. д-р Сияна Люцканова, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

2022

cover_monography_y-sivkov_22

СИВКОВ, Й. Дигиталният университет. Поуки от практиката на ВВМУ. Монография. Варна: ВВМУ, 2022. ISBN ISBN 978-619-7428-79-7.

Анотация. Монографията „Дигиталния университет. Поуки от практиката на ВВМУ“ представя опита на ВВМУ натрупан през периода на COVID-19 и изводите от него. Приложимостта на обучението във виртуална среда, както оценка на използването на различните инструменти в групи от студенти от специалности в регулирани професии и информационни технологии. В комбинация с натрупания опит в изграждане на архитектури на системи то административната част на ВВМУ и електронни образователно съдържание е обоснован адаптиран модел на дигитален университет.

Представените модели са формални, но дават основа за развитие и фокусират вниманието върху дискусията и задачите в определена плоскост даваща възможност за създаване на стратегия и оперативен план за действие при преминаване на процесите на дигитална трансформация.

Развитието на всеки един малък университет минава през използване на иновативни подходи и качествено образование, което да може да се използва за конкуриране в образователната среда. Дигиталната трансформация е точно такъв процес и позволява да се предостави среда и услуга, която отговаря на изискванията на съвременните студенти, където времето е ключово при реализиране на пазара на труда.

Разгледаната многослойна структура на дигиталния университет допълва описанието на системата и изгражда междусистемните връзки, които да могат при конкретни решения да бъдат специфицирани. Във всички представяния се вижда ясно оформената линия на използване на подхода на интегрираната сегментация и оптимизация чрез автоматизация на процесите.

Съдържанието на книгата предлага техническата, административна, образователна и информационната структура на дигиталния университет и изискванията към всеки един от елементите.

В заключение е извършен анализ на риска по отношение на процесите на дигитална трансформация и произтичащите от нея. Предложена е опростена методика за бърза оценка на векторите на риск от различно естество базирана на CEL методологията.

Създаването на Дигиталния университет или Университет 2.0 е промяна на подхода за предоставяне на образователната услуга в нова среда и адаптиране на образователното и административно съдържание към нуждите на потребителя на услугата.

Окончателният и завършен вид на изданието е резултат и от усилията и професионалната работа на рецензентите – проф. д-р Чавдар Илиев Александров и проф. д-р Мирослав Йорданов Цветков, както и консултациите с колегите от колектива на катедра „Електроника“ и всички въвлечение в процесите на дигитализация на образованието във  ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Авторът им е благодарен за тяхното търпение, колегиалност и доброжелателност, проявени при работата над монографията, както и за ценните им препоръки, способствали за подобряване на нейното качество.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Чавдар Илиев Александров, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна
  2. Проф. д-р Мирослав Йорданов Цветков, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

СПАСОВА, В. Сигурност по дизайн в софтуерното инженерство. Варна: ВСУ „Черноризец Храбър“, 2022. ISBN 978-954-715-834-7.

Линк към монографията

Анотация. Познаването и прилагането на стандартите за управление на информационната сигурност и принципите за сигурност по дизайн има за фирмите от софтуерния бизнес двойно значение и приложение. На първо място, като бизнес организации, те могат да внедрят собствена система за управление на информационната сигурност, като това би им донесло редица предимства. От особено голямо значение би било сертифицирането за компании, занимаващи се с ИТ услуги, обработващи голямо количество данни на потребителите: поддръжка на платформи за електронна търговия, фирми, осъществяващи дигитален маркетинг и др. Както вече споменахме, сертифицирането е задължително за компаниите, осъществяващи ИТ услуги в публичния сектор и е условие за участие на фирмата в обществени конкурси за разработка на софтуер за такива услуги.

На второ място, като компании, разработващи и предлагащи софтуер и ИТ услуги на бизнес клиенти, те, като част от веригата за доставки, трябва да гарантират спазването на изискванията за информационна сигурност на сертифицирани клиенти и да докажат че техния продукт няма да създаде условия за пробиви в системите на клиента. Считам, че настоящата монография ще бъде полезна и в двете насоки.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.н. Борислав Стоянов
  2. Проф. д-р Теодора Бакърджиева

ВАСИЛЕВ, М. Експлоатация, диагностика и ретрофити на корабни регулатори за честота на въртене. Варна: Стено, 2022. ISBN 978-619-241-245-6.

Анотация. В съвременните корабни силови уредби автоматизацията заема все по-голям обем. Като неделима част от нея са системите и устройствата за автоматично регулиране и управление на оборотите на различните задвижвания като главни двигатели, дизелгенератори, турбини и други. В настоящата монография са разгледани чeсто срещани конструкции на регулатори, тяхното действие, функционални особености и дефекти. Акцентът е върху диагностиката им в корабни условия и тяхното сервизиране и обслужване. Отстраняването на неизправностите и причините за тях също са подробно описани с множество нагледни материали като фотоси, схеми и оригинални данни. Разгледани са и няколко ретрофитни проекта, касаещи тези механизми.

Ключови думи: системи за регулиране, регулатори, автоматизация, сензори, актуатори, управление, процеси, кораби, двигатели.

Научни рецензенти:

  1. Доц. д-р инж. Иван Енчев Иванов
  2. Доц. д-р инж. Румен Жечев Стоянов

НИКОЛОВ, Ж. Комуникационно-информационната система на Военноморските сили – състояние и перспективи. Варна: Булаир 20А, 2022. ISBN 978-619-92142-4-4.

Научни рецензенти:

  1. Доц. д-р Николай Великов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна
  2. Проф. д.т.н. Андон Лазаров, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

ДИМИТРОВ, Н. Управление на риска за сигурността в Центъра за компетентност КВАЗАР. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2022. ISBN 978-619-7428-86-5; еISBN 978-619-7428-87-2.

Анотация. Настоящата монография обобщава резултатите от проведените изследвания по темата за управление на риска за създаване на методики за работа в лабораториите на Центъра за компетентност КВАЗАР, проведени в периода от 2018 година до настоящия момент. Целта е да се направи анализ и да се синтезират методики за оценка на риска за сигурността на критичната инфраструктура, приложими в лабораториите на Центъра за компетентност КВАЗАР. Основно са използвани научните методи анализ и синтез, като при прилагането авторът ги е детайлизирал чрез контент, исторически и сравнителен анализ, както и систематизиране, аналогия и адаптиране във фазата на синтеза.

В резултат са изведени и обосновани методики за решаване на задачи по управление на риска за сигурността, оптимизационни задачи и задачи по анализ и планиране на необходими способности за управление при кризи. Представените методики, адаптирани към прилагане от екипа за управление на риска в ЦК КВАЗАР, са принос на автора. Тяхното експериментално приложение ще потвърди уместността и адекватността на научните резултати.

Монографията е предназначена както за изследователите в ЦК КВАЗАР, така и за преподаватели и студенти от учебните заведения, ръководители и експерти от администрацията и институциите.

Ключови думи: сигурност, безопасност, оценка на риска, симулации, оптимизация, сценарии, способности.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Илиян Лилов, Национален военен университет „Васил Левски“, гр. Велико Търново
  2. Капитан II ранг о.р. доцент доктор Никола Стоянов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, гр. Варна

ХРИСТОВ, Д. Експлоатационни особености и безопасни практики при корабите, използващи втечнен природен газ като гориво. Варна: Стено, 2022. ISBN 978-619-241-225-8.

Анотация. При прехода на корабоплаването към нисковъглеродни горива осносно средство за решаване на проблема с емисиите се явява природният газ като гориво. Особеностите на приемане,съхранение и подготовка за изгаряне на природния газ са непознати за по-голямата част от морските специалистии в това се крие сериозен проблем с безопасността при преминаване към използване на тези горива. Отговорните офицери се считат за първа защитна линия на безопасността при работа със системи за природен газ. Нивото на тяхната подготовка  трябва да отговаря на очакваните високи изисквания за точни,у адекватни инавременни действия при управлението на процесите с газта.

В монографията са представени особеностите за приемане, съхранение, горивоподготовка, автоматизация на процеса и системите за закита при работа с природен газ. Анализирани са спецификите при работа с втечнения газ и са посочени добрите практикипри изпълнение на отделни дйности от проведени от автора експерименти със системи за природен газ в симулационна среда.

Ключови думи: втечнен природен газ, корабни системи, бункероване на втечнен газ, работа на двигатели на природен газ, безопасни практики при работа във втечнен природен газ.

Научни рецензенти:

  1. Доц. д-р инж. Ивайло Данков Бакалов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  2. Доц. д-р инж. Иван Енчев Иванов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  3. Доц. д-р инж. Румен Жечев Стоянов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  4. Доц. д-р инж. Юлиян Николаев Минчев, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“

ПЕТРОВА, В. Аналитичен йерархичен процес за оценка и избор на защитени софтуерни решения. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2022. ISBN 978-619-7428-83-4.

Анотация. Оценката на сигурността на софтуера е от основно значение за вземане на решения при изграждането на защитени приложения. Основна теза в настоящата монография е необходимостта от разработване на защитени софтуерни решения, за да се осигури ефективно функциониране на софтуерните системи.

Целта (в светлината на теорията и на процесите на вземане на решение) е да се открои потребността от нови подходи и да се създадат модели за оценка и избор при вземане на решение, като се приложат практически при изграждането на защитени софтуерни решения.

Основните задачи с оглед реализирането на целта са следните:

  1. Да се направи кратък преглед на теорията за вземане на решение и да се разгледат основните елементи и принципи.
  2. Да се разкрие необходимостта от внедряване на нов процес на вземане на решения и неговата реализация при оценка и избор на защитени софтуерни решения.
  3. Да се представят особеностите на многокритериалните задачи за моделиране на проблеми, свързани с вземане на сигурни софтуерни решения.
  4. Да се предложи нов подход за оценка и избор на решения чрез аналитичен йерархичен процес за определяне на защитени софтуерни решения.
  5. Да се разработи и приложи нов метод за измерване на несъответствието на матрицата за сравнение по двойки с размити елементи.
  6. Да се предложи нов подход, прилагащ размити множества с аналитичен йерархичен процес, за поставяне в йерархия и класиране на рискови фактори при изграждане на софтуерните системи.
  7. Да се дефинират същността и структурата, програмното осигуряване, логическите компоненти, изграждането и използването на защитени софтуерни решения.

При изследването са приложени сравнителният, системният и комплексният подход, методите на статистическия анализ и аналитичен йерархичен процес за многокритериално вземане на решение с размита логика, на моделиране и проектиране на защитени софтуерни решения, на алгоритмизация и анализ на риска.

Монографията представя нов йерархичен модел, който гарантира конфиденциалност, интегритет и достъпност на системите за сигурност. Предлага нови подходи и инструменти за разработка на защитени софтуерни решения.

Предоставена е метрика за информационна сигурност за софтуерни системи, която е от особена важност за защита и предотвратяване на уязвимости и атаки.

Резултатите от това проучване дават на читателите някои предложения как да създадат сигурни софтуерни системи и да извършат анализ на разходите и ползите.

Ключови думи: аналитичен йерархичен процес; многокритериален анализ; защитени софтуерни решения; размита логика.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н. Андон Димитров Лазаров, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  2. Проф. д.т.н. Райчо Тодоров Иларионов, Технически университет – Габрово

ЛЮЦКАНОВ, К. Методи за производство и възстановяване ресурса на детайлите от корабните двутактови и четиритактови двигатели. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2022. ISBN 978-619-7428-76-6.

Анотация. В монографията са разгледани различните възможности за производство и възстановяване на детайлите от корабните двутактови и четиритактови двигатели, като в допълнение са разгледани и най-често използваните материали в двигателостроенето.

Разгледани са също така и довършителните операции с помощта на които е възможно увеличаване ресурса на детайлите.

Целта на тази разработка е да послужи за повишаване на качеството на специализираната подготовка на обучаемите и да продължи работата по по-нататъшното развитие на изследванията свързани с възможностите за възстановяване на детайлите от корабните дизелови двигатели.

Ключови думи: кораборемонт, възстановяване, производство, наваряване, заваряване.

Научни рецензенти:

  1. Доц. д-р Юлиян Василев Москов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  2. Кап. II ранг доц. д-р Момчил Галинов Манов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“

ЦОНЕВ, Ю. Компютърни мрежови технологии: проблеми и предизвикателства. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2022. ISBN 978-619-7428-81-0.

Анотация. В настоящата монография са анализирани редица уязвимости в използваните компютърни мрежови технологии, изследвани са възможности и са предложени начини за тяхното минимизиране или пълно отстраняване. Създадени са виртуални и физически лабораторни среди, чрез които са изследвани функционирането на редица мрежови протоколи и комуникационно оборудване под въздействието на различни кибератаки. Анализирана е тяхната работа от гледна точка на възможностите за промяна на нормалното им функциониране. Разгледана е работата на редица кибератаки и са предложени начини за противодействие. Направените изследвания са структурирани като е взет предвид TCP/IP модела за компютърни мрежи. Акцентирано е на използваните технологии и уязвимости, както и начините и процедурите за кибератаки към физическия, каналния, мрежовия и транспортния слой. Уязвимостите в протоколите от приложния слой са разгледани информативно.

Ключови думи: компютърна мрежа, компютърна уязвимост, кибератака, киберзащита, противодействие на кибератака, TCP/IP модел.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.н. Андон Лазаров, Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“
  2. Проф. д-р Иван Цонев, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“

МОСКОВ, Ю. Модулен математичен модел на корабен дизелов двигател за диагностика и управление. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2022. ISBN 978-619-7428-80-3.

Анотация. Създаването на комплексен математичен модел, който да подхожда на особеностите на конкретния двигател, за да бъде моделът адекватен, изисква сложна и продължителна работа. Това усложнява и оскъпява създаването му. В монографията решаването на тази сложна задача се предлага като създаване и използване на адаптивни обучаеми модели, чрез използване и реализиране на интелигентна система. С помощта на информация за текущото състояние на даден двигател и предварително установена база знания за същия, моделът променя поведението си така, че да се адаптира към състоянието на този двигател. При въвеждане на информация за изменението на даден показател на двигателя, моделът реагира адекватно и отразява в индикаторния си процес тази промяна. По този начин той реагира на различните условия на работа на двигателя и се адаптира към новото му състояние. Създаването на обучаеми модели и адаптирането им към конкретен двигател е трудна задача. За реализирането ѝ се използват много експериментални данни. Монографията представя методика за обработване и извличане на информация, която адаптира математичния модел към този двигател. За целта е изследвано изменението на различни показатели и при установяване на зависимости, характерни за даден тип двигатели, те се въвеждат в модела. След това се определя степента на зависимост на променливата величина от някоя от режимните характеристики или друга входна за модела величина. Тази зависимост, след въвеждането ѝ в модела, го превръща в адекватен за целия режимен диапазон на конкретния двигател. Пълната системна разработка може да се използва за диагностика, прогноза за развитие на техническото състояние и управление на процесите на изменение на енергоикономическите и екологичните показатели на корабна енергетична уредба. Методиката е леснодостъпна и не изисква особена квалификация от обслужващия персонал за прилагането ѝ за целите на планиране, организиране и контрол на непрекъснатата техническа експлоатация

Ключови думи: корабен дизелов двигател; техническа диагностика; експертна система; математичен модел; бази данни; обучение на модели; идентификация на индикаторна диаграма; сканиране на изображение; цифровизация на изображение.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н. инж. Николай Минчев, Технически университет – гр. Варна
  2. Проф. д.т.н. инж. Николай Джагаров, Висше военноморско училище „Н. Й. Вапцаров“

БАКАЛОВ, Янчо. Хибридна война. Начин на употреба. Варна: Стено, 2022. ISBN 978-619-241-223-4.

Линк към монография

Научни рецензенти:

  1. Доцент д-р Чавдар Бранимиров Орманов, Технически университет – Варна
  2. Доцент д-р Лъчезар Димитров Аврамов, Технически университет – Варна

STEFANOVA, M. Integrating Quality and Risk Management in Logistics. London: IntechOpen, 2022. ISBN 978-1-80356-534-7.

Анотация. За организациите, предоставящи логистични услуги, динамичните промени във външната среда оказват влияние върху риска при изпълнението на процесите и застрашават ефективното интегриране на ресурсите, координираното управление на операциите и съответно, оказват негативно влияние върху удовлетвореността и лоялността на клиентите. Монографията се фокусира върху интегрирането на управлението на качеството и риска в логистиката, като са проучени теоретичните и практическите насоки и са адресирани основните рискове от несъответствия, свързани с изискванията на клиентите и законодателството, които възникват в постоянно променящата се външна среда. Монографията се състои от четири глави: Промени в управлението на качеството и риска в логистиката, Изследователска методология за управление на качеството и риска в логистиката, Проучване на удовлетвореността от логистичните услуги, Изследване на рисковете от несъответстващи услуги в логистиката. Изследователският подход е насочен към търсене на синергичният ефект от управлението на качеството и риска въз основа на определянето на условни променливи. Проведените анализи потвърждават, че разработването на системен подход, включващ както анализ на удовлетвореността, така и анализ на рисковите фактори, може да бъде достатъчно основание за иницииране на подобрения в обслужването на клиентите в логистиката.

Ключови думи: качество, управление на риска, SERVQUAL (удовлетвореност и качество на услугите), FMEA (анализ на видовете откази и последиците от тях)

2021

ДАЧЕВ, Ю., ДИМИТРАКИЕВ, Д., МЕДНИКАРОВ, Б., ДИМИТРАКИЕВА, С. Българско черноморско крайбрежие. Варна: Колорпринт, 2021. ISBN 978-954-760-536-7.

Анотация. В монографията е направен опит да се систематизират и представят с техните описания, характеристики и координати всички населени места, носове, заливи, бухти, реки, пристани, пристанища, острови, плажове, фарове, навигационни светлини, несветещи навигационни знаци, створове и ориентири по БЧК. Това е постигнато с 55 морски планове за всички участъци от брега със снимки на важни обекти, както с навигационна и хидрографска информация за тях. Географските координати на обектите са в Координатна система WGS 84. Описана е информацията, която се съдържа в характеристиките на фаровете и навигационните светлини. На всеки план е посочено магнитното склонение (деклинацията) за акваторията. Дадена е информация за мареографите и морските станции за регистрация и мониторинг на морското ниво по българското крайбрежие. На много от обектите са посочени както старите, така и новите им географски наименования, съгласно създаденият регистър от МРРБ. Монографията може да бъде полезна за студентите и курсантите, специалност „Корабоводене”, за щурмани, шкипери и специалисти, работещи в
морския бизнес.

Ключови думи: Морски планове, фарове, носове, заливи, навигационни ориентири, магнитно склонение.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.ик.н инж. Андрей Иванов Андреев, НВУ „В. Левски”
  2. Проф. д-р инж. Благовест Чанев Белев, ВВМУ „Н. Вапцаров”

ДИМИТРОВ, Г. Клетъчните комуникационни технологии в крайбрежните региони. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2021. ISBN 978-619-7428-61-2.
Анотация. Безжичните комуникации представляват най-изпълнената с жизненост област в електрониката днес. Въпреки че това е тема на изследване още от 60-те години на миналия век, през изминалото десетилетие се наблюдава сериозен прилив на изследователска дейност в областта. Това се дължи на съвкупността от няколко фактора. Първо, налице е експлозивно увеличение на търсенето на безжична свързаност, осигурявана главно от клетъчната телефония. Скоро тази област бе „затъмнена“ от безжичните приложения за предаване на данни. Второ, драматичният напредък в технологията свързана с интегралните схеми с висока степен на интеграция позволи реализирането на сложни алгоритми за обработка на сигнали и техники за кодиране с малка площ и ниска мощност. Трето, успехът на цифровите безжични стандарти от различните поколения, по-специално стандартите за множествен достъп, предоставя конкретна демонстрация, че добрите идеи от теорията за комуникация могат да окажат значително влияние на практика. Изследователският стремеж през изминалото десетилетие довежда до много по-богат набор от перспективи и инструменти за комуникация по безжични канали, като картината продължава да се развива.
Монографията представлява кратък систематизиран анализ както на основите на мобилните телекомуникации, така и на съвременните усъвършенствани системи за мобилна връзка. Представени са начините по които се извършва модулация на сигнала с носещите честоти. Показани са примери за изследване на шума, който засяга всички телекомуникационни структури, независимо дали са цифрови или аналогови по форма . Целта е да се съпоставят различни техники за цифрова комуникация в съвременните решения при спазване на някои основни принципи и да се покаже практическата реализация на проблемите. Подобно разглеждане е от решаващо значение, тъй като радио, телевизионните и сателитните предавания се предават в такъв формат. Необходимостта от разработване на бъдещи безжични мрежи, които да осигурят надеждност и ефективност на широка гама мрежови и мултимедийни услуги и приложения става критично изискване при дизайна на безжичните мрежи от следващо поколение.
С увеличаването на морските дейности, броят на устройствата които се използват на борда непрекъснато нараства. Това води до увеличаване на търсенето на високи скорости и надеждни начини за комуникация. Понякога се твърди че загубата на производителност е неизбежна ако четвърто или пето поколение мрежи, както и сателитният канал се ползват директно в морското пространство. Технологиите които са от полза могат да бъдат категоризирани в три типа, според целите които се поставят:
– Увеличаване на ефективността на предаване
– Разширяване на покритието
– Осигуряване на специфични за морския бизнес услуги
За морско спасяване, освен обмен на информация, използването на текстове и разговори, както и видеоклипове в реално време могат да допринесат за по-добра координация кораб-кораб и кораб-бряг. Изграждането на високоскоростна комуникационна мрежа за морски цели е от съществено значение за морския транспорт, шипинговата индустрия, безопасността и аварийното търсене и спасяване. За да се постигне практическо решение, което много потребители могат да си позволят се налага спешно разработване на ефективно хибридно решение обвързващо космическия сегмент и наземните комуникационни структури. Такава система ще комбинира спътниковите възможности за големина на покритието и сериозния капацитет на наземните комуникационни системи. При тази концепция, „гръбнакът“ на комуникационната мрежа ще бъде изграден от сателитни връзки и наземни мобилни мрежи, което ще представлява динамичното глобално покритие. Комуникационните връзки кораб-кораб, както и безпилотните апарати представляват локалните комуникации на местно ниво. Една морска комуникационна мрежа все още ще среща много предизвикателства, поради сложността на разпространение на електромагнитните вълни в такава среда, особеностите на топологията и осигуряване на услуги свързани с условия на критична или бедствена ситуация.
Бързият напредък в комуникационните информационни технологии изпитва известно забавяне при навлизането си, заради основателни притеснения свързани със стандартизацията и оперативната съвместимост. Като насока за бъдещото развитие на комуникационните мрежи може да се отбележи необходимостта от ефикасни методи за съхранение, филтриране, преобразуване и възстановяване на данните. Обемът на информацията, която се обработва в реално време е огромен при същевременно огромен брой взаимосвързани устройства. Предизвикателствата се отнасят към удостоверяването и на второ място към традиционните подходи за сигурност в облака. Оперативната съвместимост на конвенционалните мрежи и мрежите с функции от ново поколение все още не е проучена докрай. Възможните решения включват интегриране на специализиран хардуер в центровете за данни, като такива за обработка на цифрови сигнали и графични процесори.

Научни рецензенти:

  1. Кап. I р. Доц. д-р Николай Атанасов Великов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  2. Кап. I р. Доц. д-р Желязко Кирилов Николов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“

ЛЮЦКАНОВ, Г. Качество на повърхностния слой след механична обработка. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2021. ISBN 978-619-7428-57-5.

Анотация. Качеството на детайлите и техните експлоатационни свойства до голяма степен сеопределят от технологията на обработка. Основната задача за осигуряване на технологично качество на производството се решава в избора на технологичeн процес и метод на обработка. За осигуряването на дадено качество е необходимо да се установят преки връзки между експлоатационните свойства на детайлите и елементите на режима на рязане на основните операции на технологичния процес. Качеството на повърхността (микро- и макроотклонения, наклеп, микротвърдост, остатъчни напрежения, химичен състав, структура и др.) се формира през целия процес на обработката. В монографията са разгледани основните закономерности и явления при обработването на материалите чрез рязане, влиянието им върху точността, качеството и експлоатационните свойства на детайлите. Използвани са резултати от изследванията на повърхностния слой и различни методи и начини на обработка, публикувани от множество автори. Коментирани са стандартните методи за оценка на качеството на повърхностния слой. Целта на тази разработка е да послужи за повишаване на качеството на специализираната подготовка на обучаемите и да продължи работата по по-нататъшното развитие на изследванията за качеството на повърхностния слой – структура, промени във физикохимичното му състояние при експлоатационни условия и неговия ефект върху експлоатационните свойства; методи за технологично поддържане на параметрите на повърхностния слой за дадени условия на работа.

Ключови думи: повърхностен слой, рязане на металите, експлоатационни свойства, качество и точност на обработването.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р инж. Юрий Дачев, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“
  2. Проф. д-р инж. Димитър Димитракиев

Редактор и коректор: д-р Ваня Колева

КОЖУХАРОВ, А. Личните академични документи на българската морска образователна система (1892 – 1946). Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2021. ISBN 978-619-7428-55-1.

Анотация. По данни на фондовете на ДВИА, ЦДА, ДА – Бургас, ДА – Варна, ДА – Пловдив, РИМ – Русе, ВММ, ВАМО, Музей на Варна и частни колекции, в издадени на успешно завършилите курса на обучение възпитаници на морската образователна система в периода 1892 – 1946 г. С прилагането на метода на историческата типология са обособени общо 45 емисии, от които шест – свързани с висшето образование, и 11 – образци на зрелостните свидетелства. Установени са факторите, способствали за изменението на външния вид и съдържанието на този вид документи, приемствеността между различните емисии свидетелства/атестати и ценността им като извор на историческата наука.

Ключови думи: Морско училище, дипломи за висше образование, зрелостни свидетелства, атестати, бланки, емисии, 1892 – 1946.

Научни рецензенти:

  1. Професор доктор на науките Иван Русев, Икономически университет – Варна
  2. Доцент доктор Марина Пиронкова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Редактор и коректор: д-р Ваня Колева

ХРИСТОВ, Х. Заваръчни технологии, използвани в корабостроенето и кораборемонта. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2021. ISBN 978-619-7428-56-8.

Анотация
Настоящата монография разглежда теоретичните основи на заваряването и основните заваръчни технологии, използвани в корабостроенето и кораборемонта.

Направен е преглед на най-използваните материали в корабостроененто (стомани, чугуни и цветни метали) на база на съществуващите стандарти и тяхното специфично приложение в морската индустрия.
Изложени са основните физични, химически и топлинни процеси сапътстващи процеса на заваряване, както и основните видове заваръчни съединения и конструкции. Анализирани са заваръчните напрежения и деформации, механизма на тяхното възникване и методите за
преодоляването им. Посочените са методите за контрол на качеството на заваръчните съединения.
Описани са технологиите за заваряване и рязане на корабостроителни материали, като е обърнато задълбочено внимание на най-разспространените в корабостроенето и кораборемонта: ръчно електродъгово заваряване, автоматично и полуавтоматично електродъгово заваряване под слой от флюс, електродъгово заваряване в защитна газова среда (МИГ, МАГ и ВИГ), електрошлаково заваряване, електроконтактно заваряване, газопламъчно заваряване, плазмено з-не, заваряване с електронен лъч, лазерно заваряване, дифузионно заваряване във вакуум, термитно и ковашко заваряване, заваряване чрез триене, ултразвуково заваряване, взривно заваряване, горещо рязане на металите.
Обърнато е внимание и на спомагателните заваръчни технологии, наваряване и спояване от гледна точка на приложиността им в кораборемонта.

Ключови думи: корабостроене, кораборемонт, заваряване, заваръчни технологии, заваръчна дъга, електродъгово заваряване, наваряване.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р инж. Димитър Йорданов Димитракиев, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – Варна
  2. Кап. I р. Доц. д-р Юлиян Василев Москов, ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – Варна

ИВАНОВА, Е. CAD/CAE технологии в инженерната графика в процеса на ефективното конструиране. Варна: СТЕНО, 2021. ISBN 978-619-241-157-2.

Анотация. Владеенето на компютърното графично инженерство е едно от изискванията към випускниците на висшите училища, младите специалисти, изследователите и инженерите в производствените фирми. В монографията се разглеждат най – популярните компютърни системи в търсене на подходящ софтуер за внедряване и приложение в учебния процес, изследователската работа на докторантите и проектантската дейност на инженерите.

В монографията са представени основните принципи и методи за проектиране на 2D и 3D обекти, както и различни симулационни изследвания на тези обекти с най-популярните CAD/CAE системи AutoCAD и SolidWorks. Приложените изследвания са разработени самостоятелно от автора или при работата му в екип с други инеженери и изследователи. Проектирането и подготовката на компютърните графични документи е част от работата му с магистрите във ВВМУ „Н.Вапцаров“ Варна.

Основната цел на монографията е да демонстрира и обогати познанието на широката аудитория от инженерни кадри, докторанти и изследователи за приложението на CAD / CAE системите при решаване на инженерни и научно-изследователски задачи.

Научни рецензенти:

  1. Проф. Иван Балашев
  2. Проф. Николай Тончев

2020

Великов, Н. Морски тактически комуникации. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2020.

Анотация. Монографията „Морски тактически комуникации“ съдържа систематизирано изложение на правилата и процедурите за комуникации и сигнализация в морските тактически формирования. Изложението е тясно свързано с принципите и правилата на тактическото маневриране и управление и е в съответствие с основните съюзни регламентиращи документи. Целта е да се разкрие същността на изпълняваните дейности в максимална близост до националната терминология, установените принципи, правила и традиции във Военноморските сили на страната.
Монографията може да бъде използвана при подготовката на курсантите от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, на офицерите и други длъжностни лица от
формированията на Военноморските сили – за ефективно усвояване и прилагане в практиката на комуникациите и сигнализацията в условията
на мултинационални тактически формирования, а също и в ежедневната дейност на военноморските сили.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н. инж. Андон Лазаров,
  2. Проф. д-р инж. Чавдар Илиев Александров.

Стоянов, В. Емпиричното психологично изследване: Количествен срещу качествен подход. Варна: СТЕНО, 2020. ISBN 978-619-241-087-2.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.пс.н. Людмил Георгиев,
  2. Проф. д.пс.н. Георги Карастоянов,
  3. Доц. д-р Бойчо Бойчев.

Василев, Т. Възможности и адаптиране на Solidworks Simulation към някои приложни инженерни задачи. Варна: Стено, 2020. С. 131. ISBN 978-619-241-108-4.

Стоянов, В. Управление на стреса в организацията. Психологически и управленски ракурси. с. 1-198. Варна: Стено, 2020. ISBN 978-619-241-119-0.

Отзиви за монографията:

  1. БАКАЛОВ, Я. Контрол на стреса. Психологически и управленски ракурси. Педагогика. 2021, Т. 93, №1, с. 134-138.

Манов, М. Повишаване ефективността на бойното използване на корабите от ВМС. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2020.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н. инж. Христо Скулев,
  2. Проф. д.т.н инж. Людмил Дренчев.

Москов, Ю. Адаптивен технологичен алгоритъм за ремонт на корабния корпус и неговото възстановяване. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2020.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р инж. Благовест Белев,
  2. Проф. д-р инж. Юрий Дачев.

Ангелов, Н. Изследвания на якостта и динамиката на механични системи. Варна: Хеликс Прес, 2020.

Научни рецензенти:

  1. Проф. дтн Николай Минчев,
  2. Доц. д-р Марин Маринов.

2019

МОЛОДЧИК, А.В., КОМАРОВ, С.В., ЭСАУЛОВА, И.А., ДИМИТРАКИЕВ, Д. Механизмы и формы самоорганизации и саморазвития. Пермь: Изд-во Перм. нац. исслед. политехн. ун-та, 2019. – 254 с. ISBN 978-5-398-02105-9.

Анотация: Изследование основано на глубоком теоретическом анализе поставленной проблемы. В нем не только обобщены взгляды современных специалистов в данной области менеджмента и существующая практика, но и представлен собственный подход к решению проблемы построения организаций на основе процессов самоорганизации и саморазвития. Предлагаемые принципы и механизмы построения 2С-систем могут быть использованы в практике управления организацией. Издание предназначено для подготовки магистров по направлению «Менеджмент», будет полезно представителям науки, преподавателям, аспирантам и студентам вузов, всем, кто интересуется проблемами инновационного развития компаний на основе новых механизмов формирования и использования человеческого потенциала.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.и.н. А Н. Пыткин
  2. Проф. д.и.н. Н.Б. Акатов

.

ИЛИЕВ, И. Техническо описание и експлоатация на „Брегова радиолокационна система за контрол на корабоплаването и охрана на морската граница – ЕКРАН“ Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, Изд. „Етикет принт“, печат, 2019. ISBN 978-954-8991-86-5.

Анотация. Основната цел на монографията е чрез системен анализ да се разкрие качественото изменение на работата на бреговото наблюдение, от неавтоматично в автоматично по отношение на изграждането на единна, синтезирана и опозната картина на обстановката, след въвеждане в експлоатация на системата „Екран“. Паралелно с това монографията си поставя изискване за разработване на математически модел за оценка на ефективността на системата за наблюдение като технически комплекс чрез статистически модел.

Монографията съдържа два раздела озаглавени съответно, първи раздел „Технически анализ на „Брегова радиолокационна система за контрол на корабоплаването и охрана на морската граница – ЕКРАН“ и втори раздел „Експлоатация на „Брегова радиолокационна система за контрол на корабоплаването и охрана на морската граница – ЕКРАН“.

В раздел II на монографията е представен математически модел за оценка на ефективността на система за наблюдение. Моделът обвързва тактическите параметри на сензорното ниво и информационния център на системата за наблюдение, с изискваната от нея информация за цел с определени параметри от системата C2. За изпълнение на тази задача са дефинирани основните тактически параметри на СН и способите за оценка на максималната дистанция на откриване на радар от СН. Въведени са критерии за оценка на СН по показатели верояност за откриване на цел и вероятност за своевременно откриване на цел. За изчисляване на показателите на основата на графични модели на работата на СН е разработен математически апарат. Чрез него и програмната среда MatLab е реализиран софтуер за изчисляване на интегралните крива на откриване и своевременно откриване. За оценка на ефективността на системата се построяват статистическите характеристики на откриване и своевременно откриване. В заключение е представен алгоритъм за построяване на СН с разработена програма за определяне на зоната на ефективност на системата в зависимост от работното време на системата и скоростта на целта.

Ключови думи: Система за наблюдение, Системно ядро, Радарен процесор, Радар, AIS, Сензорно звено, Вероятност за откриване

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Чавдар Илиев Александров
  2. К-н I р. Доц. д-р Николай Желев Колев

ДИМИТРОВ, Н. Системен подход към критичната инфраструктура. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2019. ISBN 978-619-7428-40-7.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.в.н Боян Кирилов Медникаров,
  2. Доц. д-р Никола Людмилов Стоянов.

Редактор: д-р Ваня Колева.

2018

 ВЕЛИКОВА, Г. Терминообразуване и терминологична номинация в английските и българските логистични термини. Варна: Стено, 2018, с. 1 – 207. ISBN 978-954-449-985-3.

Анотация: Настоящото издание се занимава с терминообразуване и терминологична номинация при английските и българските логистични термини. На първо място се извеждат общите тенденции в терминообразуването посредством семантичен пренос – метонимия, метафора, семантична промяна – стесняване и разширяване на значението, съпровождани от процесите на терминологизацията, детерминологизацията и ретерминологизацията. Следват морфологичните способи на терминообразуване чрез афиксация и композиция. Конверсията, макар и слабо застъпена в българския език, също се разглежда. Отдава се дължимото внимание на компресията чрез универбизация, блендинг/телескопия, и кондензация. Анализират се видовете съкращения. Накрая се обсъжда най-продуктивният начин на терминообразуването – заемане, видове заемки, сравняване на преводни еквиваленти в изходния и приемния език, установени модели на заемане на ниво термин и терминологично съчетание, предлагат се начини на тяхното интерпретиране и преподаване. Заключенията от изследването са подкрепени от статистически данни.

Ключови думи: логистични термини, терминообразуване, терминологична номинация,  способи на терминообразуване

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Румяна Балинова Тодорова, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски”
  2. Доц. д-р Соня Иванова Тончева, ВВМУ „Н. Вапцаров“

ЙОЦОВ, И. Условия за развитие на икономическите коридори в Евразия.

Анотация: Само до преди десетина години светът представляваше относително спокойно място. Разбира се, съществуваха множество конфликти с различна степен на интензивност и противопоставяния от различен характер, но те имаха по-скоро локален или частен характер. На глобално равнище светът беше приел, че една сила може самостоятелно да ръководи световните дела по начин, който отговаря на нейните разбирания. В историята събитията се повтарят, без да бъдат копирани. По някога „актьорите“ са едни и същи, по някога се сменят, но основният сценарий на „пиесата“ остава не променен. В този смисъл човешката история е свидетел на множество подобни опити, но никой не очакваше процесите на деглобализация да започнат да се развиват толкова динамично. В същото време, създаването на множество центрове на влияние със съответните интеграционни съюзи и международни органи, съпроводено с промяна в баланса на силите на световно равнище не означава, че отново няма да се изиграе същата „пиеса“. Независимо от това, промените са налице и освен чисто политическите аспекти, които имат, от изключителна важност е отражението им върху развитието на икономическите отношения, защото в крайна сметка икономиката е основата, върху която се изграждат устойте на обществото. За малките страни е трудно, дори невъзможно, самостоятелно да влияят на тези процеси. Това е причината, поради която се налага внимателно да се оценяват условията. Така те могат да намерят своето място, роля и значение и да запазят своя суверенитет и достойнство.

Подобна теза може да срещне съпротива от страна на привърженици на един или друг център на влияние, защото липсата на безпристрастност, а по някога и силната зависимост, не позволява да се направи независима оценка на условията. Този факт, сам по себе си не би бил от особено значение, ако не водеше до невъзможността да се вземат адекватни и отговорни решения, за което историята на българската държава е изпълнена с безброй примери.

Всепризнат факт е задълбочаването на взаимната обвързаност на глобално ниво, съществен елемент на което е икономическото взаимодействие между страните. Точно това взаимодействие се превръща в причина за остра конкурентна надпревара. От една страна това е защото обемът на световния продукт в даден момент е ограничен и съответно всяка държава се стреми да привлече по-голям дял от него в каналите на своята международна търговия и производствени вериги. От друга страна, икономическото взаимодействие се превръща в основа за задълбочаване на сътрудничеството, разбирателство и изграждане на здрави връзки във всички сфери на международните отношения.

Нарастващата глобализация на индустрията и търговията, която все повече се характеризира с глобално териториално разпределение на веригите за доставки, предявява все по-високи изисквания към транспорта като част от логистичните системи. В този смисъл различните транспортни средства и макрологистичната рамка, и по-специално транспортната и комуникационна инфраструктура се развиват непрекъснато, за да могат да отговорят на нарастващите изисквания. Само със значителни качествени и количествени изменения в тези структури е възможно да се изградят и контролират международно ориентирани ефективни вериги за доставки.

В момента в българските политически среди съществува недооценяване на динамиката на глобалните условия, както политически, така и икономически, и мястото и ролята, които може да има нашата страна в тях. За това в монографията е доказано, че основен елемент от стратегическа важност е изграждането на транснационалните логистични коридори, тъй като те са основата за развитието на международните икономически отношения, по-нататъшната интеграция и превръщането им в икономически.

Изследването, също така, представя заключения относно развитието на устойчиви транспортни концепции, балансирани в екологично, икономическо, социално и политическо отношение.

Резултатите от това изследване могат да се използват от органите, имащи отношение към формирането на държавната политика в транспортния сектор  и от операторите за получаване на по-добра оценка на средата и формирането на ценовите аспекти в транспортните услуги, както и подобряване на тяхната конкурентоспособност.

Изведени и защитени в монографията са тезите: от основна важност е изграждането на транснационалните логистични коридори като база за развитието на международните икономически отношения, по-нататъшната интеграция и превръщането им в икономически предимства;  глобализацията е основен фактор в развитието на икономическите коридори; транснационалните компании са основен субект в международните икономически отношения и фактор за развитието; транспортните коридори са физическата основа за изграждането и развитието на логистичните и икономически коридори; икономическите коридори в Евразия ще се изградят и линейните морски превози на къси разстояния в Черно море са регионалното свързващо звено между Азия и Европа.

Целта е да се направи анализ на условията, оказващи влияние върху развитието на икономическите коридори в Евразия и на тази основа да се определи какво е мястото и ролята на България в тези процеси, за да може да се направи правилна оценка и вземат отговорни решения. Тази цел е постигната с изпълнението на следните изследователски задачи:

  • изследвани са глобалните стратегически условия, оказващи влияние върху развитието на транснационалните логистични коридори в Евразия;
  • разгледани са регионалните условия в Широк черноморски регион и Централна Азия;
  • перспективите за развитие на транснационалните логистични коридори в Евразия и мястото и ролята на концепцията на линейни морски превози на къси разстояния в Черно море, като свързващо звено между транспортните системи в Централна Азия и Европа;
  • какви са националните условия, като е отчетен и контекста на членството на страната в Европейския съюз и;
  • е направен анализ на транспортните коридори в Евразия, с особено внимание на връзките между съответните транспортни системи.

Теоретичната и методологическа основа на изследването са положенията, формулирани в трудовете на чуждестранни и български учени, посветени на научните и практически проблеми в развитието на икономическите коридори. Разработването на настоящия труд почива върху използването на индуктивни, дедуктивни и традуктивни методи чрез изучаване на съдържанието на публикации, анализ на статистически данни и исторически анализ. Сравнителните анализи, изводите и препоръките се основават на примери от световната практика. Използван е проблемно ориентиран подход с цел да се изведат поуки, които биха били полезни за засилване на политическия диалог от страна на българското правителство и повишаване участието на страната в развитието на икономическите коридори.

Ключови думи: икономически коридори, логистични коридори, транспортни коридори, интермодален транспорт, мултимодален транспорт, вериги за доставки, ТНК, глобализация, деглобализация, линейно плаване на къси разстояния

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Димитър Димитракиев
  2. Проф. д-р Ваня Банабакова
  3. Проф. д-р Даниела Тодорова

Варна: Е-Литера Софт, 2018. ISBN 978-954-2912-71-2. 

ДИМИТРОВ, Н., КАЛОЯНЧЕВ, П., ТРАЯНОВА, А., БОГДАНОВ, Б., ТРАЯНОВ, Т., ГЕОРГИЕВ, Г., ХРИСТОВА, Р., СТОЯНОВ, Н., ГЕРЧЕВ, Н., КАЛИНОВ, Т. Функционално зониране на националните морски пространства за създаване на информационна система за управление на крайбрежната зона.

Съст. и научен редактор: кап. I ранг доц. д-р Недко Димитров.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н Тодор Атанасов Стоилов
  2. Проф. д-р арх. Веселина Русева Троева.

Редактор: д-р Ваня Колева.

Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2018. ISBN 978-619-7428-29-2.

2017

КАЛИНОВК. Аспекти на Теорията на организациите. Варна: Данграфик, 2017. ISBN 978-954-9418-95-8.

Анотация: В резултат от развитието на познанието през петдесетте години на ХХ век се появи нова научна дисциплина – Теория на системите. Новият „системен” подход при решаване на изследователските проблеми, който тя предложи, се явява както контрапункт, така и допълнение на традиционния за него време „аналитичен” нютонов подход. След бурно развитие, тази теория навлезе широко в сферата на човешката практика и към настоящия момент намира приложение в биологията, социологията, икономиката и мениджмънта. Често обвиняваната в консерватизъм сфера на дейност на въоръжените сили не направи изключение и обогати теорията и практиката си с редица категории и методи, заимствани от Теория на системите. За съжаление, вместо „да донесе нови перспективи”, в повечето случаи тя просто осигури „нов речник за старите идеи”. Всичко в армейската действителност – от отделението до Въоръжените сили – е вече „система”. Само по себе си това твърдение е коректно, но представлява само най-базовата крачка от възприемането на системния подход. Следващата, много по-важна стъпка е разбирането, че системите се държат като системи.
Без да претендира за изчерпателност, монографията демонстрира някои военноприложни аспекти на системния подход и в частност – в Теория на организациите. Най-силната страна на този подход е неговата изключително висока приложна ориентираност.
Разработката условно може да се раздели на две части.
Първите раздели са посветени на системния подход към организациите. Те са предназначени за широкия читателски кръг и представят аспекти на възприемането на организациите като сложни адаптивни системи.
Втората част е фокусирана върху спецификата на военните организации. Независимо от това, тя запазва широката си приложимост към организационните системи въобще.
Отчитайки, че когато не „воюват”, военните „управляват”, монографията на всички етапи е фокусирана върху въпроса как да оптимизираме управлението на военните организации.
Допълнителна цел на разработката е „да поотърси” праха от добре познатия от близкото минало системен подход. Да покаже, че този подход има и „друго лице”, различаващо се от потискащите математически преобразования, и като цяло – да генерира комплект от метафори за потенциалния читател, които метафори да провокират интерес за последващо познание в областта.
Именно по тази причина монографията проявява нескромния стремеж за преодоляване на „отегчението” от строго научно звучене и като цяло не предлага безкраен низ от безапелационни, но уви – безпредметни изводи, а се стреми да провокира аналогии и разсъждения.
Голяма част от повдигнати тези в рамките на разработката са публикувани в доклади и статии. При това много би ми се искало представените тези да са чисто мои, но уви – в голямата част те са заимствани и просто доразвити от мен в конкретен контекст (надявам се не и в стил „дяволски прочит на евангелие“). Точно затова си заслужава да се ползва и списъкът с цитирани източници като интересни насоки за читателско търсене.

Редактор: Даниела Василева

АЛЕКСАНДРОВ, Ч. Техническите средства за наблюдение в информационните системи за  управление на трафика на плавателните съдове. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2017. ISBN 978-619-7428-00-1.

Анотация: Книгата „Техническите средства за наблюдение в информационните системи за управление на трафика на плавателните съдове“ представя интензивното развитие на комуникационните и информационни технологии и тяхното приложение в корабоплаването в последните години, както и някои резултати от изследователската работа в тази област, провеждана в катедра „Електроника“ на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ – Варна. Съдържанието на книгата отразява техническата структура на информационната система за управление на трафика на плавателните съдове на Р. България, изграждана в продължение на почти две десетилетия и достигнала своя завършен вид и функционалност в резултат на серия от успешно приключили проекти с Европейско финансиране. Основните теми са посветени на подсистемите, осигуряващи информация за формиране на
пълната картина на трафика в района на действие на системата и представят теоретичната основа, съвременното състояние на използваните технологии и техническите спецификации с оценка на основните експлоатационни параметри. Темите са развити в достатъчен обем и строгост на математическия апарат и са осигурени със списъци на допълнителни литературни източници.

Ключови думи: Информационни системи за наблюдение на трафика на плавателни съдове, Радиолокация, Радионавигация, Комуникации на море и СМСББ

Научни рецензенти:

  1. Проф. д.т.н. инж. Асен Недев,
  2. Доц. д.в.н. Анчо Драганов.

ЦВЕТКОВ, М. Интегриран симулационен комплекс за подготовка на морски офицери по корабни радиолокационни системи и системи за предпазване от сблъскване на море. Варна: ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“, 2017. ISBN 978-619-7428-12-4.

Научни рецензенти:

  1. Доц. д-р инж. Чавдар Илиев Александров
  2. Доц. д-р инж. Анчо Герасимов Драганов

БЕЛЕВ, Бл. Управление на енергийната ефективност на корабите. Варна: Ларго, 2017. ISBN 978-619-7026-18-4.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р инж. Асен Недев Атанасов

ДАЧЕВ, Ю. Морските карти. Варна: Стено, 2017. ISBN 978-954-449-910-5.

Анотация: Монографията систематизира основните знания, свързани с развитието, особеностите, съдържанието, работата и поддръжката на морските навигационни и тематични карти. В монографията са използвани множество национални и международни източници на информация. На фона на голямото количество чуждестранна информация прави впечатление недостатъчния брой национални публикации по тематиката. Авторът се надява с монографията да запълни поне частично съществуващата недостатъчност и да създаде необходимата основа за бъдещи публикации в тази област. Монографията създава предпоставки за повишаване на качеството на специализираната подготовка на обучаемите, специалности „Корабоводене” и „Речно корабоплаване” във ВВМУ „Н. Вапцаров”, ТУ – Варна и морските гимназии, за работа с морски навигационни и тематични карти. Тя може да послужи като полезно помощно пособие на вахтените помощник-капитани, изпълняващи функциите на навигационен офицер на борда на кораба и на всички студенти и специалисти, занимаващи се с изучаването на Земята и описанието на земната повърхност. Авторът на монографията проф. д-р инж. Юрий Дачев е преподавател в катедра „Корабоводене” на ВВМУ „Н. Вапцаров” – Варна по учебната дисциплина „Геодезия, картография и лоция”.

Научни рецензенти:

  1. Проф. д-р Благовест Белев – ВВМУ „Н. Вапцаров“

    [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text] [/fusion_text]

СТОЯНОВ, Н. Рискове и заплахи за сигурността на водната транспортно-преносна система. Варна: Тера Балканика, 2017. ISBN 978-619-90844-0-3.

Анотация:  Актуалността на темата за сигурността на водната транспортно-преносна система се определя от ролята на морския транспорт за устойчивото развитие на държавите, които имат излаз на море и предизвикателствата, пред които се изправя съвременния свят, свързани със заплахите за морската сигурност.

Обект на научното изследване е сигурността на водната транспортно-преносна система.

Предмет на научното изследване са морската политиката за сигурност на Международната морска организация и политиката за морска сигурност на Европейския съюз.

Работна хипотеза на изследването е, че на основата на съществуващите съвременни теории, методи и подходи, свързани с политиката за морска сигурност на ММО и Европейската стратегия за морска сигурност, може да се създаде архитектурна рамка, която да послужи като теоретична основа за създаването на национална морска стратегия и единна национална морска политика.

В резултат от направените изследвания могат да се обобщят следните изводи:

  1. Актуализирани са знанията за съществуващите предизвикателства и заплахи за морската сигурност в световен и регионален мащаб.
  2. Систематизирани, детайлизирани, прецизирани и изпълнени с конкретно съдържание са основна част от термините, използвани в Р България по отношение на морската сигурност.
  3. Анализирани са отношенията и са установени причинно-следствените връзки между политиката за сигурност на Международната морска организация и отражението ѝ върху Европейската морска политика за сигурност.

Постигането на целите на изследването може да послужи за основа на създаването на национална морска стратегия и единна държавна морска политика.

Ключови думи: морска сигурност, пиратство, морски тероризъм.

Научни рецензенти:

  1. Капитан I ранг Доц. д-р Недко Димитров
  2. Капитан II ранг д-р Валентин Василев

 ВАНКОВ, П. Технически изисквания за  товарни контейнери. Изследвания базирани на систематизирани проучвания на международната нормативна база и на извършени полеви и лабораторни тестове върху якостта на контейнерните конструкции. Варна: МУ Варна, 2017. ISBN 978-619-221-050-2

2016

 КАЛИНОВ, К. Култура на управление. Варна, 2016. ISBN 978-954-9418-91-0

2015

КОЖУХАРОВ, А. Обучението на българските морски офицери зад граница (1882  1944). Варна: Тера Балканика, 2015. – 258 с. ISBN 978-619-90140-6-6.Анотация:  The work analyses primary archive sources referring to Bulgarian cadets and officers education and training at Russian and West European Naval academies from 1882 to 1944. On these grounds the book establishes detailed time frames concerning the education process abroad.
The study focuses on the reasons for sending Bulgarian trainees abroad
and their further contribution for establishing the framework of Bulgarian shipping and naval education system.

Ключови думи: Imperial Russian Navy, Kronstadt, Brest, Trieste, Bulgarian naval officers, professional training, educational systems.

Научни рецензенти:

  1. Полк. Доц. д-р Анатолий Прокопиев
  2. Доц. д-р Петър Дерелиев.

Редактор и коректор: д-р Ваня Колева.

Отзиви за монографията в периодичния научен печат:

  1. Терзиева, М. Принос в историята на българското военно и морско образование до 1944 г. История. 2016, №4, с. 432-434.
  2. Георгиева, Т. Обучение болгарских военно-морских офицеров за рубежом. ВИЖ. 2016, №6, с. 71-72.
  3. Koleva, М. Asen Kožucharov, Obuchenieto na bălgarskite morski oficeri sad graniza (1882-1944). Südost-Forschungen. 2017, #76, S. 394- 395.
  4. Vasilev, V. S. Officers and Cadets from the Third Bulgarian Kingdom – Followers of European Maritime Attainments. BHR. 2016, no. 1-2. pp. 202-206.
  5. Манасиева И. Книга об обучении болгарских морских офицеров в Российской империи и Западной Европе. Былые годы. 2016, Т. 41, №3, с. 839-842.
  6. Пиронкова, М. Образованието на българското морско офицерство – подготовка в чуждестраннни учебни заведения (1882 -1944). Историческо бъдеще. 2015, №1-2, с. 256-258.

VICHEVA, P. Collocations in Maritime English as Knowledge Items. Варна: Тера Балканика, 2015. ISBN 978-819-90140-4-2.

Abstract: Maritime English as part of English for Specialized Purposes has its own particular characteristics and organization. At the core of the characteristics lies the word terminology. Terminology is the subject that deals with naming the concepts transferred into terms. Concepts can be described only by acquiring knowledge about their characteristics and concept naming involves matching these characteristics with the appropriate linguistic forms (terms). The relationship between knowledge and terminology has been pointed out by both information scientists and terminologists.

Рецензенти:

  1. Доц. д-р Соня Тончева
  2. Доц. д-р  Нели Василева

 СТОЯНОВ, В. Теория и практика на емпиричното психологично изследване. Варна: УИ ВСУ „Ч. Храбър“, 2015. ISBN 978–954-715–642–5.

 ДИМИТРАКИЕВА, С. Теоретико – методологически аспекти на организацията на брандинга. Варна, 2015. ISBN 978-619-7026-12-2.

2014

 СТОЯНОВ, В. Организационна психология. Съвременни ракурси. Варна: УИ ВСУ „Черноризец Храбър”, 2014. ISBN 978-954-715-630-2.

2009

 ВУНОВА-НАРЛЕВА, К., КОЕВ, Й., МИНКОВ, И. Предприемаческа и фирмена култура в прехода към пазарно стопанство. Варна: Издателство Наука и икономика, 2009. ISBN 978-954-21-0452-0.

 СТОЯНОВ, В. Теория и практика на експерименталното психологично изследване. Враца: Псидо, 2009. ISBN 978-954-9996-18-0.

 КАНЕВ, Д.  Социалната политика: икономически проекции и решения. Варна: Стено, 2009. ISBN 978-954-449-442-1.

2008

 СТОЯНОВ, В. Човекът в организацията. Психологичен анализ. Враца: Псидо, 2008. ISBN 978-954-9996-43–2.

2007

КОЖУХАРОВ, А. Морските десанти през двадесети век. Варна: Славена, 2007. ISBN 978-954-579-574-9.

Анотация: This work describes amphibious operations in 20-th century. It presents the combat actions and administrative landings for the occupation of the enemy isles and continental territories from the sea. The data of invasions and losses are systematized and summarized. The nature of the armed struggle at sea in the 20-th century is revealed on the basis of comparative historical and statistical analysis. The book is intended for naval historians, politicians, naval officers and cadets.

Ключови думи: десантни действия, административни стоварвания, XX век

Рецензенти:

  1. Доц. д-р Игнат Криворов
  2. Ст. н. с. II ст. д-р Тодор Петров

2005

tonchevamonography

 ТОНЧЕВА, С. Жанровете, използвани от морската дискурсна общност. Варна: Стено, 2005. ISBN 954-449-241-0.

КАНЕВ, Д. Финансиране и ефективност на висшето образование. София: Военно издателство „Г. Победоносец”, 2005. ISBN 954-509-344-X.

1998

 БАКАЛОВ, Я. Воинското възпитание: Теория, организация, управление. Варна: Военно издателство, 1998. ISBN 954-8991-09-8.Рецензенти:

  1. Проф. д-р Петко Близнаков
  2. Доц. д-р Илия Пеев.