В периода от 4 до 15 април 2016 г. екип от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ проведе научно изследване в бреговата зона на Българското черноморско крайбрежие. Изследването е част от проекта „Интегрирана информационна система за поддръжка управлението на бреговата зона“, по програма BG02.01: „Интегрирано управление на морските и вътрешните водни ресурси“.
Две групи от по девет курсанти участваха в проекта от борда на моторно-ветроходен кораб „Орфей“. Всяка от тях проведе стаж по пет дни, обхождайки Българското черноморско крайбрежие. Курсантите не се плашат от суровите условия, а и проявяват забележителна работа в екип. С действията си те спомагат за решаването на реални и учебни проблеми, пред които ги изправя морето или им задават преподавателите.
Времето, прекарано на море, е отлична мотивация за систематично усвояване на теоретичните знания. На практика се проверяват и повишават знанията и уменията по управление на кораба, маневриране, навигация и хидрометеорология. Бъдещите военноморски офицери опознават навигационните ориентири, определят мястото на кораба и доказват способността си да управляват кораб при влизането му в пристанище и пункт за базиране.
Учебното плаване доказва правилността на провежданата политика за равенство на половете и високия потенциал на дамите, избрали пътя на военния моряк. Представителките на нежния пол демонстрират желязна воля и стабилни знания. Те не изостават дори на крачка от своите колеги при управлението на руля, наблюдението за опасности по курса, вдигането на платна, палубната работа, при заставане и снемане на котва и при хващане и вдигане на буйове с канджа.
Моторно-ветроходната яхта „Орфей“ е пусната на вода през август 2008 г. По тип стъкмяване е бермудски кеч със 120 м² ветрилна площ. Има дължина 21 м с бушприта, ширина 4,5 м и гази 2,50 м. С двигател от 120 к.с., яхтата развива максимална скорост от 10 възла. Тя е сертифицирана от ИА „Морска администрация“ по всички показатели за морски плавателни съдове.
В края на плаването курсантите изразиха впечатленията си за практиката и повечето от тях я определят като „изключително полезна“, а самото плаване – като „приятно и образователно“, в някои случаи и „доста забавно“. Като ново и много полезно в подготовката си, гл. с-на Георги Христов откроява „измерването на скоростта и посоката на морските течения около брега“. Той допълва: „Метеорологичните условия предоставиха възможност да пуснем платна и да усетим какво е да ветроходстваш. Надявам се по-често да има такива плавателни практики, защото именно в тях се изграждат характер и навици“. Обстоятелствено и емоционално наситено разказва гл. с-на Пенка Атанасова: „…ние бяхме екипажът на кораба, а не само наблюдатели. Имахме възможността да управляваме яхтата и да настройваме платната. Освен задълженията си по управлението и носенето на вахта, извършвахме опознаване на бреговите ориентири и определяне на мястото на кораба по визуални способи. Най-голямото приключение по време на плаването беше срещата ни с делфини. Те всеки ден ни съпровождаха, скачаха и си играеха около яхтата“.
По отношение на свършената работа с-на I ст. Владислав Урумов посочва: „Условията на яхтата бяха много добри. Имахме възможност да опознаем лоцията на нашето Черноморие. Работата със секстант върху картите и възможността да управляваме яхтата ни бяха от полза за специалността“. А с-на II ст. Динко Динков казва: „Плаването беше много впечатляващо. Беше ни показано как да работим с протрактор и секстант, да определяме мястото на кораба и да правим предварителна прокладка. Научиха ни и да работим с GPS, да управляваме яхтата, особено в щормови условия“. С-на II ст. Жулиета Хараламбиева допълва: „Научих се на доста неща, като как се застава на котва и швартови и как се управлява яхтата. Също така носихме дежурна вахта“.
Обучаемите споделиха и проблеми, които е трябвало да преодоляват. Отбелязвайки получените „познания за управляване на кораба“, с обобщението, че „практиката на „Орфей“ беше много полезна за мен“, с-на II ст. Драгомир Маламов признава и сблъскването си „за пръв път с морската болест“. За сериозно изпитание като морската буря заговаря с-на I ст. Тодор Попов, но и в нея той вижда романтика: „Времето, прекарано на „Орфей“, бих определил като типична морска практика – казва курсантът. – Бе приятно да обиколим Северното черноморие, борейки се с двуметровите вълни и ураганния вятър. Изпитахме трудности, но въпреки това бе показан чист професионализъм от командния състав и екипажа. Бих желал да участвам отново в подобна практика и да се сблъскам отново с морския живот, понеже само един истински мъж става моряк“.
На свой ред проведената практика обобщава гл. с-на Борислав Димитров: „Плаването ме научи да се приспособя към живота на море – с всичките му трудности. Разбрах колко важен е психологическият фактор за справяне с тежките условия. Свършихме чудесна работа, сплотихме се като истински екипаж“.
Словата на своите възпитаници потвърждават и техните преподаватели.